niedziela, 28 października 2018

Broń jądrowa cz.5 - "Car Bomba"

Za dwa dni, 30 października minie 57 lat, od dnia detonacji "Car Bomby" - najpotężniejszej bomby jądrowej w historii.

"Car bomba" (ros. Царь-бомба) to nazwa propagandowa termojądrowej bomby RDS-220. Została ona opracowana w roku 1961 przez Wszechzwiązkowy Instytut Badawczy Fizyki Eksperymentalnej (kryptonim "Arzamas-16"), na polecenie pierwszego sekretarza KPZR Nikity Chruszczowa. Bomba wyprodukowana została w jednym egzemplarzu i ważyła 27 ton. Wykonano dla niej nylonowy spadochron, którego waga wynosiła ok. 800kg. Specjalnie na potrzeby "Car bomby" trzeba było także przystosować bombowiec strategiczny Tu-95W, największy tego typu samolot jakim w tamtym czasie dysponował Związek Radziecki.

(Makieta "Car bomby" w skali 1:1)

Test "Car bomby" został przeprowadzony 30 października 1961 roku. Zrzucona ją ze wspomnianego wcześniej bombowca, na archipelagu Nowej Ziemi, na Oceanie Arktycznym. Bombę zrzucono z wysokości 10 500m następnie opadała ona na nylonowym spadochronie i ostatecznie eksplodowała na wysokości 4000m.

Według źródeł radzieckich "Car bomba" miała moc 50 megaton, natomiast według amerykanów 58 megaton. Powstała po wybuchu kula ognia miała średnicę około 8 kilometrów, natomiast strefę całkowitego zniszczenia oszacowano na około 80 km średnicy. W wyniku eksplozji kilka skalistych wysepek na Oceanie Arktycznym dosłownie wyparowało. Powstała po wybuchu fala sejsmiczna okrążyła ziemię trzykrotnie, natomiast grzyb atomowy osiągnął wysokość 60 km. Sam błysk eksplozji był widoczny w odległości 900 km od epicentrum.

(Najbardziej znane ujęcie grzyba atomowego "Car bomby" wykonane w odległości 160 km od epicentrum)

"Car bomba" choć była najpotężniejszą bombą jądrową skonstruowaną przez człowieka, była całkowicie bezużyteczna jeśli chodzi o jej bojowe użycie. Test "Car bomby" miał znaczenie tylko polityczne i prestiżowe, oraz w pewnym stopniu badawcze. Chodziło o demonstracje siły i efekt "odstraszania". Tak wielka, ważąca 27 ton bomba nie nadawała się do bojowego użycia.

Pozostałe moje wpisy o borni jądrowej można przeczytać tutaj: [link]. W internecie dostępne są też inne fotografie "Car bomby" a nawet fragmenty filmów z testu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz