niedziela, 8 października 2017

Izotopowy czujnik dymu

Izotopowy czujnik dymu (zwany też "Jonizacyjnym") to rodzaj detektora dymu, wykorzystujący zjawisko jonizacji. Wewnątrz urządzenia mieści się mała komora jonizacyjna z materiałem radioaktywnym (zazwyczaj jest to Ameryk), którego zadaniem jest jonizacja powietrza w komorze. Znajdują się tam także dwie elektrody, pomiędzy którymi przepływa prąd o bardzo małym natężeniu. W czasie pożaru cząsteczki dymu dostają się do komory jonizacyjnej i łączą się z jonami, co powoduje zmianę natężenia prądu pomiędzy elektrodami,  a w konsekwencji alarm.

Czujnik dymu jaki zobaczyć można w wielu budynkach w Polsce.
Detektor po zdemontowaniu górnej części obudowy.
Urządzenie powstało w Polsce roku 1998. Producentem były zakłady Polon Bydgoszcz. Jak widać, podano że w środku znajduje się radioaktywny izotop Ameryku Am241, widoczna jest nawet moc promieniowania: 40kBq.
Komora jonizacyjna i Ameryk znajdują się pod ochronną metalową przykrywką.
A oto i Ameryk. Główka śrubki o średnicy ledwie 5mm.
 Pomiar promieniowania tła β+γ.
Pomiar promieniowania Am241 również β+γ. Izotop ten jest bardzo dobrym źródłem promieniowania, ponieważ jego połowiczny czas rozpadu wynosi ponad 430 lat.

4 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Izotopowy czujnik dymu jest jednym z najpopularniejszych modeli takich czujników na rynku. Można spotkać go od szkół po firmy i zasada działania jest wszędzie ta sama. Ja u siebie w domu zamontowałem czujniki z https://interblue.pl/czujniki-czadu-i-gazu,c,12 i jak na razie sprawują się wyśmienicie. W końcu na bezpieczeństwie nie można oszczędzać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Słuchajcie, a czy może ktoś z was montował u siebie w domu takie urządzenia jak Czujnik gazu ziemnego? Ja się właśnie nad tym zastanawiam i chciałem się was zapytać gdzie taki czujnik jest najlepiej kupić. Możecie mi coś podpowiedzieć?

    OdpowiedzUsuń
  4. Koniecznie musimy zaopatrzyć się w taki czujnik do naszego domu, aby poczuć się bezpiecznie i aby mieć pewność, że wszystko jest tak, jak należy Niestety gaz to cichy zabójca i czasami nie mamy świadomości, że się ulatnia. Podobno świetne czujniki można znaleźć w ofercie https://ivel.pl/p6314,czujnik-gazu-ziemnego-propan-butan-mtg-3000h.html

    OdpowiedzUsuń